Achtergrond: Muziekindustrie moet data gaan gebruiken

Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen hebben een moeilijke tijd achter de rug, maar hebben de weg omhoog weer gevonden. In het eerste halfjaar van 2013 steeg de omzet uit muziekverkopen met 1,9 procent tot 58,1 miljoen euro. Vooral streamingdiensten droegen bij aan die stijging, maar door slimme inzet van ‘big data’ wordt verwacht dat de muziekindustrie de komende jaren weer forse winsten kan boeken.

Dat kondigt DDMCA-directeur Denis Doeland aanstaande donderdag aan op Eurosonic Noorderslag in Groningen. Doeland, die voorheen verantwoordelijk was voor de internetstrategie van ID&T, spreekt op de jaarlijkse Europese muziekconferentie samen met Buma Cultuur de verwachtingen uit over toekomstige businessmodellen voor de sector. Middels een college met onder meer Duncan Stutterheim (ID&T/SFX), Andy Zondervan (Buma/Stemra), Levie Hofstee (Social Strategy Campus), Edwin Witvoet (Jibe Company) en Pim van Berkel (Nyenrode) worden managers uit de muziekindustrie geholpen die businessmodellen vorm te geven.

De totale omzet uit muziekverkoop is in Nederland tussen 2001 en 2011 meer dan gehalveerd van bijna 500 miljoen euro naar zo’n 200 miljoen euro. Die ontwikkeling ging weliswaar gepaard met een toename van inkomsten uit optredens en digitale muziekverkoop via kanalen als iTunes, maar de omzet bleef achter in vergelijking met andere landen. Streamingdiensten als Spotify en Deezer helpen Nederlandse artiesten en platenmaatschappijen nu uit het dal te klimmen: volgens brancheorganisatie NVPI stijgen de inkomsten uit streaming in 2013 naar verwachting met 40 procent, tegenover een omzetstijging van 8,5 procent voor muziekdownloads.

“Maar de sector krijgt de stijgende lijn pas echt te pakken als artiesten hun achterland beter weten te bereiken op het internet”, stelt Doeland. “De data die bands, dj’s en soloartiesten met hun management weten te verzamelen via social media, downloads en streams en de verkoop van fysieke muziek, concertkaarten en merchandise moet op een slimme manier worden gestructureerd en verrijkt omdat het een aanzienlijke informatieve en financiële waarde vertegenwoordigt. De grote hoeveelheid data kan namelijk worden gebruikt om een duurzame relatie met fans op te bouwen en kan bovendien worden geëxporteerd voor gebruik in andere branches.”

Zo zouden de advertentiemarkt en de grote merken grof geld betalen voor de inzet van een muzikant die beschikt over duizenden unieke, gevalideerde profielen van fans. “Als ieder profiel een bescheiden bedrag waard is, zullen adverteerders al snel miljoenen moeten bieden om de muzikant als gezicht te krijgen en daarmee zijn of haar uitgekristalliseerde doelgroep te bereiken”, aldus Doeland.

Tot nog toe houdt vooral de dancewereld zich bezig met de adoptie van nieuwe digitale strategieën. Nederlandse dj’s als Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto en Nicky Romero bevinden zich met miljoenen volgers tussen de best presterende artiesten op social media. Doeland: “de dj’s van nu zijn de Madonna’s van tien jaar geleden.”

Het programma van de dag:

Over Eurosonic Noorderslag

Lees ook het hoofdstuk uit ‘vanAnaloognaarDigitaal.nu’

Geef een reactie