Het Business Acceleration Framework

Het raamwerk dat jouw organisatie laat groeien!

Het businessmodel, de content, de data, de organisatie, het internet-ecosysteem, de media en de verdienmodellen maken allen integraal deel uit van een digitale wereld waar de organisatie inmiddels onderdeel van is geworden. Hoe ziet een raamwerk voor een (digitale) strategie er uit?

Raamwerk kader voor strategie

Versnelling of acceleratie is in de mechanica de verandering van de snelheid van een object. In de mechanica betekent “versnelling” ofwel dat een object sneller gaat, ofwel langzamer (een vertraging is in de mechanica een negatieve versnelling), of dat de bewegingsrichting verandert.

Wat in de mechanica gebeurt is synoniem voor de versnelling en acceleratie die geldt bij ondernemingen en organisaties. Het unieke strategische raamwerk ontwikkeld door DDMCA (genaamd ‘Business Acceleration Framework‘) helpt bij de duurzame ontwikkeling en versnelling van ondernemingen en organisaties.

☝️Wil je meer lezen of weten over het raamwerk? Ga direct naar 50+ artikelen … Of luister hieronder naar het gesprek dat Remco Jansen en Denis Doeland hebben over het Business Acceleration Framework tijdens Emerce eDay.

Luister naar de uitleg van het raamwerk


Waarom werken met een raamwerk?

Door de komst van nieuwe technologische mogelijkheden, is de economie definitief getransformeerd in een relatie-economie. Bedrijven kunnen (nog) beter contact maken met (potentiële) klanten, die relaties aangaan met bedrijven (door ze bijvoorbeeld te volgen op Facebook of Instagram). Bedrijven voorzien in de behoeften van klanten, door content met ze te delen. De relatie met de klant is daardoor het belangrijkste bedrijfseconomische kapitaal van bedrijven.

Doordat deze relatie het belangrijkste kapitaal is, is het ook nodig om bedrijven op een andere manier te waarderen. Echter, de waarde die wordt gegenereerd uit het hebben van een digitale strategie en een digitaal ecosysteem wordt nog niet weergegeven op de balans van een organisatie. Het is namelijk een immaterieel vast actief, een vorm van goodwill die nog niet geactiveerd mag worden. Deze potentiële goodwill in de vorm zagen bankiers, geldverstrekkers en investeerders nergens terug op de balans.

Het is nu mogelijk op basis van interne en externe data uit diverse analyses en overzichten. Hieruit kunnen additionele en winstgevende groei-modellen worden voorgesteld. Veelal blijven de kosten van de nieuwe verdienmodellen laag, vanwege het gebruik van de juiste data. De bedrijfswaarde en opbrengsten kunnen zo worden geoptimaliseerd. Onderstaand de uitleg van het raamwerk dat elke organisatie helpt haar kracht, macht en potentie door gebruik van data te verzilveren en de bedrijfswaarde van de organisatie laat toenemen.

☝️ Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier het raamwerk

Hoe werkt het raamwerk?

De verschillende apparaten en platforms waar we connectie mee maken, de digitale landschappen waarin we ons begeven en de onderlinge relaties tussen individuen en organisaties is waar het om draait. Het internet en haar (sociale) ecosysteem is inmiddels voor iedereen een 24/7/365 aangelegenheid. Je moet inspelen op die nieuwe realiteit. De transformatie van egosysteem- naar ecosysteem-denken. Daar moet je mensen, middelen (kennis, gereedschap en geld) en tijd voor beschikbaar voor te maken.

Verder zal je een adequaat beleid moeten ontwikkelen en een gedegen raamwerk dat is gebaseerd op de juiste inzichten, de juiste context en relevante content. Het realiseren en onderhouden van connecties, die jouw doelen en doelstellingen helder maken, vormen de hoofdmoot. De gebruiker –  fan of klant van een organisatie – binnen het ecosysteem staat in dit beleid centraal.

Organisaties bouwen heden ten dage een enorme achterban op via vele digitale platforms. Ze hebben door de opkomst van geavanceerd gereedschap voor het beheer van hun achterban, de kans om relaties op te bouwen die leiden tot interacties en transacties. In het navolgende raamwerk wordt de context – het grotere, betekenisgevende kader waarbinnen iets plaatsvindt – van de digitale wereld weergegeven. Als organisatie heb je te maken met de context van de digitale wereld; je moet transformeren. Je zult daarin moeten investeren, een digitale strategie moeten formuleren, want de digitale trein wacht niet. Dit raamwerk geeft aan hoe de samenhang tussen content, connectie en currency functioneert, het businessmodel herijkt wordt en hoe de (potentiële) achterban daarin past.

☝️Wil je met jouw organisatie met het Business Acceleration Framework werken? Neem gerust contact op!

Wie werkt er ook met het raamwerk?

Een greep uit de klanten uit heden en verleden

Bekijk het raamwerk

Business Acceleration Framework 2022
In onderstaande tabel kun je klikken op de verschillende aspecten uit het raamwerk dan krijg je artikelen te lezen of direct tot het gereedschap waarmee je betreffend aspect kunt meten
DoelDoelstellingHoofd-prestatiefactoren gemeten doorSub-prestatiefactoren gemeten door
waardeHet verhogen van de bedrijfs- en merkwaardecompleetheid)
– gealloceerd
– niet gealloceerd
Profielen
– Karakteristieken
– Inkomsten per klant
reputatieHet verbeteren van de digitale reputatieBereik
– Kwaliteit van bereik
– Ijken
Bereik – acquisitie
– Bereik – activatie
– Bereik – retentie
– Bereik – inkomsten
– Bereik – verwijzingen
– Engagement (IPM)
– Benchmarking
efficiencyHet optimaliseren van de inspanning
en uitgaven
Verkoopkosten en ROI op AARRRAARRR / Uitgaven
versnelling Het versnellen van de primaire
verdienmodellen
Totaal opbrengsten (per verdienmodel)
ARPF (gemiddelde opbrengsten per FAN)
ARPF
– Klanten
– Retentie
– CLV
activerenHet vinden en implemenTeren van nieuwe secundaire verdienmodellenTotaal opbrengsten (per verdienmodel)
ARPU (gemiddelde opbrengsten per fan)
ARPf
– Klanten
– Retentie
– C
LV

Hoe nu verder?

Om een succesvolle strategie uit te schrijven zijn de juiste definities en inzichten nodig. Net zoals het in lijn brengen van alle data, social media en andere digitale tools die door de organisatie worden gebruikt. Alleen zo kom je tot de basis van een gedegen digitale strategie. Het uitgangspunt hierbij is de volgende: de aandacht van en de relatie met de (toekomstige) fan of klant is de belangrijkste (economische) waarde.

Het Digitale Volwassenheid Assessment, de Digitale Reputatie Monitor en de Business Acceleration Scan verschaffen de juiste inzichten voor de implementatie en uitrol van de transformatie. De nulmeting van het Business Acceleration Framework komt in 3 stappen tot stand. Begin hier met het zetten de stappen in de juiste richting.


>> Kijk hier alle afleveringen van Trends In Business

>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek