Connected Platform Strategie

In het hoofdstuk ‘Social verandert de bedrijfsvoering‘ in het e-book ‘vanAnaloognaarDigitaal.nu’ worden 3 effecten duidelijk wanneer je als bedrijf, organisatie of merk alle aspecten van de digitale wereld vloeibaar door de bedrijfsvoering heen laat lopen.

Waardevolle relaties

Bedrijven luisteren actief naar feedback van fans of klanten op social media om deze als input te gebruiken voor verbetering van content, diensten en producten. Daarnaast creëert een ‘social business’ een consistente ervaring over diverse (sociale) kanalen heen. Een ‘social business’ creëert letterlijk een mond-op-mond boodschap, die zich via allerlei (sociale) kanalen verspreidt, en die traceerbaar en identificeerbaar is. Een voorbeeld is een review, gecreëerd door een fan of klant, is vaak herleidbaar naar de afzender en is na enige tijd nog steeds online te lezen.

Een bedrijf, organisatie of merk moet wat ons betreft maatwerk met gepersonaliseerde content, op basis van profiel- en gedragsdata, leveren aan haar fans en klanten. Vanuit inzichten, uit onder andere webanalytics, sociale data, en loyaltyprogramma’s moet een bedrijf, organsatie of merk ervoor zorgen dat de juiste content bij de juiste fan of klant komt. Op het gebied van service zorgt een ‘social business’ voor interactie met ‘echte mensen’ (geen robots) en biedt zij ‘real time’ informatie aan via diverse apparaten en netwerken om zo aan de juiste verwachting te voldoen.

Meer innovatie mogelijk

In een bedrijf, organisatie of merk, dat zich typeert als een ‘social business’, is veel meer interactie aanwezig dan in een traditionele operatie. Daarnaast genereren alle betrokkenen continue meningen en feedback. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten en ideeën voor producten én de wijze van dienstverlening. Een ‘social business’ staat dus dichterbij de fan of klant en maakt het daardoor mogelijk om op een snelle manier de juiste gegevens te verzamelen en te verbinden om nieuwe oplossingen te bedenken voor problemen of behoeften van betrokkenen. Op deze manier kan de tijd om een product of dienst naar de markt te brengen worden verkleind, wat ook volgens ons een belangrijk onderdeel is om te overleven in het huidige technologische tijdperk.

Meer effectieve inzet

In een bedrijf, organisatie of merk dat zich typeert als een ‘social business’ beschikken de mensen in de organisatie over toepassingen om snel toegang te hebben tot de juiste informatie en de juiste mensen. De nieuwe generatie medewerkers is al gewend om hiermee te werken. Een bedrijfsvoering, die zo ingericht is, moedigt een cultuur aan van delen van informatie tussen afdelingen. Dergelijke bedrijfsvoering creëert een omgeving waarin medewerkers snel met elkaar in dialoog kunnen komen, maar ook met fans en klanten. Zo kan men de juiste service bieden op basis van ‘data’, die ontstaat via het internet en de sociale kanalen. Een dergelijke bedrijfsvoering stuurt op zowel groei, als tevredenheid en innovatie in haar beloningssystemen.

DDMCA is gespecialiseerd in het formuleren van een ‘Connected Platform Strategie’ oftewel een strategie gebaseerd op een 360 Degree Identity & Platform Experience. Door middel van de vorming van een stuurgroep, bestaande uit diverse belanghebbenden uit de organisatie wordt in een aantal sessies de aanpak van de strategie, die bestaat uit 3 pijlers te weten visie, executie en waarde, gerealiseerd

Belanghebbenden (verhaal)

  • Creatie
  • Communicatie
  • Marketing
  • Verkoop
  • Research & Development

Aanpak (plan)

Visie (ALICI)

  • Ecosysteem (Micro/Macro, Front-end/Back-end)
  • Probleem (Silo’s)
  • Oplossing (Consolidatie)

Executie (3C)

  • Doelen
  • Doelstellingen
  • Eisen
  • Beperkingen
  • Organisatie (Intern/Extern, On-line/Off-line)
  • Infrastructuur (Intern/Extern, On-line/Off-line)
    • Apparaten & Landschap (Fabrikanten, Besturingsystemen, Platforms)
    • Interfaces (Browsers, Apps, Socials, Open)
    • Content Management (Creatie, Curatie, Distributie: Tekst, Foto, Video, Audio)
    • Digital Asset Management (Opslag: Tekst, Foto, Video, Audio)
    • Customer Relation Management (Social ID, Conversatie, Interactie)
    • Support Management (Feedback, Helpdesk, Knowledge Base)
  • Processen (Intern/Extern, On-line/Off-line)

Waarde (ROPP)

  • Kosten
  • Opbrengsten
  • Waardering
  • Tijd

Vragen? Mail gerust naar mail@ddmca.com

Geef een reactie