PERSBERICHT: Top lijkt bereikt voor ADE ondanks recordaantal bezoekers

Featured Image -- 1861

Amsterdam, 17 oktober 2016 – Hoewel Amsterdam Dance Event (ADE) ook dit jaar een recordaantal bezoekers trekt – naar verwachting 375.000 – lijkt de groei van het jaarlijkse evenement af te nemen. Dat stelt digitaal expert Denis Doeland van DDMCA. “ADE heeft de afgelopen 10 jaar een explosieve groei gemaakt. De piek is nu bereikt.”

In het 20-jarig bestaan is ADE flink gegroeid. Vorig jaar traden ruim bijna 2.300 artiesten op 100 verschillende podia op en spraken ruim 500 mensen op 9 verschillende conferenties, met in totaal 365.000 bezoekers. Dat was een groei van 4% vergeleken met 2014, terwijl er een jaar eerder nog een groei van 16% werd neergezet. De groeiverwachting voor dit jaar is volgens de organisatie 3%, waarbij het totale aantal bezoekers op 375.000 uitkomt.

Sectorbrede trend

Denis Doeland: “Deze groeiafname is ook terug te zien in de online cijfers van ADE en alle gelieerde evenementen. Het potentieel lijkt nog wat groter te zijn, aangezien de Facebook-pagina van ADE 470.000 fans heeft en er meer dan 400.000 mensen geïnteresseerd zijn in de gezamenlijke evenementen. Maar ook die groei is tanende. Dat is geen zorgwekkende ontwikkeling voor ADE, maar iets wat je terugziet in de hele sector, die constant gemeten wordt in de Dance Festival Monitor van Rankingz en Fanalists. Zowel ADE als de hele dancesector zijn de afgelopen 10 jaar zo explosief gegroeid, dat het logisch dat de top een keer bereikt is – zeker in een klein land als Nederland. Het is nu vooral zaak deze positie vast te houden, want de cijfers zijn nog steeds indrukwekkend.”

House en techno populairst

Uit de online analyse van Doeland komen nog een aantal andere interessante cijfers naar voren. In totaal vinden er 135 evenementen op locaties met 500+ bezoekers plaats tijdens ADE. House en techno zijn veruit de populairste genres, terwijl de Melkweg de meeste events host (18), gevolgd door Sugarfactory en Radion. 17% van de events heeft op dit moment een uitverkochte status, waarbij de ticketprijs gemiddeld op 25 euro ligt. De events met de meeste bezoekers en geïnteresseerden op Facebook zijn Martin Garrix 18+, Dockyard Daytime Festival en de Awakenings-avonden.

Voor meer cijfers zie hier het overzicht.

Over DDMCA en Denis Doeland

DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy en Advies) is een adviesbureau op het gebied van digitale businessmodellen voor merken en organisaties in entertainment-, sport- en media-industrie. Denis Doeland helpt bedrijven met het opzetten van netwerken die financiële waarde toevoegen en voldoen aan de nieuwe verwachtingen van fans, klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, Nicky Romero, ALDA Events, 538, Oger, E&A Events, 4PM en 8ball Music. Doeland is ook auteur van de boeken ‘EDM en de Digitale Wereld’ en ‘vanAnaloognaarDigitaal.nu’.


Niet voor publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Lubbers De Jong
Erik Molkenboer
T: 020 2050425
E: erik@lubbersdejong.nl  

DDMCA
Denis Doeland
T: 06 13520250
E: denis.doeland@ddmca.com