Achtergrond: Van individuele organisatie naar waardenetwerk

#D2W

Van individueel bedrijf naar waardeketen naar waardenetwerk. Waardecreatie (en concurrentie) vindt al lang niet meer uitsluitend plaats door individuele bedrijven, maar tussen goed gecoördineerde netwerken en ecosystemen van organisaties. Dit vereist een andere visie op de gehele waardeketen.

Assets

Het is voor veel sectoren en ketens nog erg moeilijk om vanuit de klant en in oplossingen te redeneren in plaats vanuit (eigen) producten, diensten, doelen en doelstellingen. Ook kent het aanwezig zijn en opereren in waardenetwerken een geheel andere dynamiek. Hiërarchie maakt plaats voor gelijkwaardigheid.

Door het ontstaan van nieuwe waardenetwerken zullen partijen steeds vaker te maken krijgen met nieuwe combinaties van assets, in een alliantie of door onderlinge verwijzing. Assets worden vaak uitgelegd als activa, eigendommen of vermogen.Bij elke keuze voor samenwerking moeten organisaties zich afvragen of de combinatie van assets nieuwe waarde creëert. Of de combinatie van organisaties duidelijk is en zorgt voor waarde.

Verandering

De…

View original post 425 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s