Achtergrond: Ticketomzet dancefestivals daalde in 2017

Geschatte leestijd – 3 minuten

Al eerder werd duidelijk dat de dance-festivalmarkt onder druk stond. Daardoor verwachten we destijds een verdere prijsdaling en dat de toename van het aantal unieke bezoekers de ticketomzet niet zou compenseren. Nu blijkt dat het vijf voor twaalf is voor dancefestivals. Als ze de levensduur van de relatie met hun fans en klanten niet verlengen, hebben ze geen bestaansrecht op de langere termijn.

Ruim drie festivals

Uit de voorlopige cijfers van de Dance Festival Monitor 2018 blijkt dat de ticketomzet bijna zeven procent daalde ten opzichte van het jaar daarvoor. Over 2017 werd een ticketomzet van 136 miljoen euro gerealiseerd door ruim 460 dancefestivals. In 2016 was de omzet nog 146 miljoen euro.

De gemiddelde prijs van een regulier ticket daalde met acht procent. Het aantal unieke bezoekers nam met negen procent toe. Het afgelopen jaar bezochten 1,2 miljoen personen een dancefestival. Het aantal bezoeken van deze individuen groeide slechts met zo’n drie procent. Gemiddeld bezocht elke persoon ruim drie festivals.

—–

—–

Primaire groep

Meer dan de helft van de kaarten voor de meeste dancefestivals wordt verkocht aan hun primaire doelgroep, die valt in de leeftijd van 18 tot 34 jaar. Volgens de bevolkingscijfers van het CBS bestaat deze groep jongeren uit iets meer dan 3,6 miljoen mannen en vrouwen. Toch blijkt bij veel organisatoren dat ook de groep 35 tot 45 jarigen een aanzienlijk aandeel in de kaartverkoop heeft. De primaire doelgroep schuift dan ook iets op en toont een flink potentieel: de groep 18 tot 50 jarigen is volgens het CBS immers maar liefst 7,2 miljoen Nederlanders groot.

Nog genoeg ruimte voor groei, zou je vermoeden. Niets is minder waar. Festivalorganisatoren die dit jaar in staat zijn om de levensduur van de relatie met hun fans en klanten te verlengen, die hebben bestaansrecht op langere termijn. De markt begint zijn plafond namelijk te raken. Retentie – bezoekers die meerdere jaren of edities van hetzelfde festival bezoeken – wordt het sleutelwoord voor de meeste organisatoren. Alleen wanneer fans en klanten terugkomen, kan een dergelijk festival immers groeien.

De groei zou naar verwachting de komende jaren moeten komen uit de primaire doelgroep. De groep boven de 30 jaar zal de komende jaren lichtelijk toenemen. Als we kijken naar de groep die in aanmerking komt voor de All Ages-status (dance-evenementen speciaal georganiseerd voor fans die normaal gesproken een show niet kunnen bijwonen vanwege hun leeftijd: ze zijn onder 18 jaar, red.), dan is er de komende jaren voldoende aanwas voor de 18-min evenementen. Deze groep bestaat uit ruim 800 duizend jongens en meisjes. Daar liggen dan ook kansen voor organisatoren.

—–

—–

Verwachting

De verwachting voor 2018 is als volgt: het aanbod van festivals neemt nog verder toe. Het aantal unieke bezoekers zal nog verder, lichtelijk stijgen. Meer weekenders en All Ages-shows zullen dit jaar het licht zien. De toename van het aantal festivals zien we vooral in de kleinere segmenten terug. Het middensegment zal daaronder gaan leiden. De prijs van een regulier festivalticket zal dit jaar verder onder druk komen te staan. Tijd voor de festivalorganisatoren om daarop te anticiperen. Wees zuinig op de fans en klanten die je nu hebt is het devies.

Noot

Dank aan Rosa van den Hoven en Nina Meulenkamp van Fanalists voor de data support. Wil je als organisator weten of jouw festival meetelt voor de Dance Festival Monitor 2018? Neem dan contact op met rosa.vandenhoven@fanalists.com. Een geredigeerde versie van dit artikel verscheen eerder op This Is Our House.

Check ook

—–

Binnenkort beschikbaar. Als eerste jouw digitale exemplaar ontvangen?

→ Schrijf je hier in …

—–

Lees ook

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

—–

Supporters Denis Doeland

Geef een reactie