Achtergrond: Met business hacking werk je aan bedrijfswaarde

Geschatte leestijd – 2 minuten.

In eerdere posts las je over ID&T en Spinnin’ Records. Beide bedrijven zijn voor een imposant bedrag verkocht. Hoe bouw jij ook waarde in jouw organisatie? Business hacken is een van de antwoorden op deze vraag. Door te business hacken, test je telkens alle strategieën, maak je de beste keuzes en vergroot je zo jouw bedrijfswaarde.

Beluister hier de podcast van dit artikel

Van Hardwell tot KLM: succesvolle artiesten en merken zoeken altijd naar manieren om hun businessplan te optimaliseren, zijn benieuwd hoe businessmodellen te vernieuwen zijn en op welke manier een industrie te ontwrichten valt. Hieronder lees je hoe ze dat aanpakken.

What the hack?

Wat betekent het begrip business hacking? De term hacken is bedacht door scholieren uit een treinvereniging op het Amerikaanse instituut MIT. Zij noemden elke nieuwe verbinding of verbetering in de treincircuits een ‘hack’. Hacken draait dus om het vinden van nieuwe oplossingen en toepassingen. Die worden ontdekt door snel op elkaar volgende experimenten uit te voeren, net zo lang tot er een verbetering zichtbaar wordt.

Merk op dat dit soort experimenten niet ingewikkeld hoeven te zijn. Sterker nog: oplossingen die gemakkelijk en snel zijn, hebben de voorkeur. Denk bijvoorbeeld eens aan een wasknijper, die voorkomt dat een broekspijp tussen een fietsketting komt. Ook dat is een hack.

Business hacken

Wat is de wasknijper van jouw industrie? Als eigenaar, artiest of bestuurder zoek je continu naar manieren om nog meer rendement te halen uit jouw industrie. Business hacking kan je helpen om op een gestructureerde manier een voorsprong te nemen op de concurrentie.

Voor het hacken van jouw business oftewel business hacking is het essentieel om data te analyseren en daar context in aan te brengen. Hierdoor valt te ontdekken welke nieuwe verdienmodellen er ontwikkeld kunnen worden. Ook zie je welke huidige verdienmodellen er geoptimaliseerd kunnen worden. Zo valt een hele industrie te ontwrichten. Anders gezegd: je kan er een business mee hacken.

Ben jij benieuwd hoe business hacking werkt? Ik vertel daar meer over in het twaalfde hoofdstuk van mijn boek Digitaal Vermogen. Dat hoofdstuk heet ‘Gereedschap om een business te hacken’. Je vindt dat hoofdstuk via de links hieronder. Je kan het nu ook beluisteren via Spotify en andere diensten, via de links hieronder.

lees hoofdstuk 12 uit Digitaal Vermogen

luister hoofdstuk 12 uit Digitaal Vermogen via Spotify

luister hoofdstuk 12 via andere kanalen

Check ook

bestel hier de hardcover versie van Digitaal Vermogen

bestel hier de digitale versie van digitaal vermogen

Wil je liever een paperback?

→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek

ook verkrijgbaar bij

verkrijgbaar bij bol bruna en managementboek

verkrijgbaar bij Scheltema AKO

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

Andere relevante uitgaven

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

—–Supporters Digitaal Vermogen

Eén reactie op “Achtergrond: Met business hacking werk je aan bedrijfswaarde”

Geef een reactie