Achtergrond: Dit kan je leren van digitale hoogvlieger KLM

Geschatte leestijd – 2 minuten.

Luchtvaartmaatschappijen verkeren regelmatig in zwaar weer. Kijk maar naar Alitalia of Jet Airways. Ze krijgen te maken met hogere belastingen, prijsvechters en hebben tegelijkertijd last van veel vaste kosten, zoals personeel en vliegtuigen. Dat vraagt om vernieuwing. KLM heeft de ambitie uitgesproken om een digital airline te worden. Hoe gaat het dat doen? En wat kunnen we leren van deze digitale hoogvlieger?

→ Beluister hier de podcast van dit artikel

Digitale hoogvlieger

Pieter Elbers, directeur van KLM, vertelde in 2017 wat hij van plan was met KLM: “Eind 2014 stonden we op het kruispunt van winnen of verliezen. Wij kozen er gezamenlijk voor om weer te winnen. Nu – 2,5 jaar later – laten we zien dat we aan het winnen ZIJN! (…). Het is belangrijk om naast de positieve trend ook te relativeren. We hebben namelijk nog altijd te maken met de grote positieve factor van brandstof in onze resultaten en die is tijdelijk. Hiernaast blijft de concurrentie toenemen en dat zorgt voor druk op de inkomsten.” Hoe gaat Elbers KLM vooruithelpen?

Het antwoord is simpel: KLM moet een digitale hoogvlieger worden. Het lukt KLM ook steeds meer om een digitale luchtvaartmaatschappij te worden. Wat de luchtvaartmaatschappij goed beseft, is dat innovatie bij mensen begint en dat technologie pas rendeert als het gebruikt wordt. Daarom streeft de organisatie naar een cultuur waarin innovatie mogelijk wordt.



Belang van innovatie

Nog even: waarom zou je eigenlijk moeten vernieuwen en je business digital moeten inrichten? Doe je dat niet, dan is het vrijwel zeker dat je binnenkort wordt ingehaald door startups of andere, lenige en wendbare bedrijven. Deze bedrijven komen meer dan zelden uit een ander industrie jouw markt binnen. Ze hebben vaak maar een en enkel doel: jouw marktaandeel overnemen.

Voor je echt aan de slag kan met innovatie, is het nodig om een andere mindset aan te nemen. Zie internet, technologie en social media niet meer als een kostenpost. Zorg er daarnaast voor dat er ook ruimte komt voor vernieuwing in het bedrijf. Zet een aparte afdeling of ‘business unit’ binnen de groep van bedrijven op, met een eigen winst en verliesrekening. Zie deze business-unit als een startup.

Benieuwd wat je nog meer kan leren van KLM?

Ik vertel daar meer over in het twintigste hoofdstuk van mijn boek Digitaal Vermogen. Dat hoofdstuk heet Vijf tips van KLM, een digitale luchtvaartmaatschappij in spe. Je vindt dat hoofdstuk via de links hieronder. Je kan het nu ook beluisteren via Spotify en andere diensten, via de links hieronder.

lees hoofdstuk 20 uit Digitaal Vermogen

luister hoofdstuk 20 uit Digitaal Vermogen via Spotify

luister hoofdstuk 20 via andere kanalen


Check ook

bestel hier de hardcover versie van Digitaal Vermogen
bestel hier de digitale versie van digitaal vermogen

Wil je liever een paperback?

→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek

ook verkrijgbaar bij

verkrijgbaar bij bol bruna en managementboek
verkrijgbaar bij Scheltema AKO

ook digitaal te lezen bij

verkrijgbaar via scribd issuu

Andere relevante uitgaven

Boeken Denis Doeland

Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl

Supporters Digitaal Vermogen

Geef een reactie