Geschatte leestijd – 2 minuten.
De dance-industrie is definitief een digitale industrie geworden. Dat betekent dat je als ondernemer, dj of festival, nu echt een digitale strategie zult moeten ontwikkelen. Dat vraagt om de juiste tools. Maar voor je met gereedschap aan de slag kunt, met je de juiste instelling hebben. Hier lees je hoe je een digitale mindset ontwikkelt.
→ Beluister hier de podcast van Digitaal Vermogen
Waarom een digitale mindset?
Uit onderzoek en eigen ervaring, heb ik ontdekt dat een
briljante strategie en de mooiste tools niets waard zijn, als er in de
organisatie niets mee gebeurt. Vergelijk het met een dj die een duur en
indrukwekkend mengpaneel heeft. Als hij geen skills heeft, dan zal hij ook
nooit echt een zaal aan het dansen krijgen. Dj Jean wist het al: de skills, die
moet je respecteren.
Zo’n mengpaneel hebben teams van dj’s of festivalorganisaties
ook tot hun beschikking. Het heet alleen een Business Acceleration Framework. Je
kan dit mengpaneel alleen bedienen als je de volgende drie stappen doorloopt.
Alle losse episodes van de podcast Digitaal Vermogen op Soundcloud
Stap 1: Kies een doel boven de tool
‘We moeten iets met social media’, zei een verwarde marketeer ooit. Je moet helemaal niets met social media. Je moet in contact treden met je fans, zodat je een relatie met ze kan opbouwen. Dat is namelijk een van de vijf doelen die je jouw dj of festival hebt gesteld.
Zorg er altijd voor dat je een doel helder hebt. Daar zoek je vervolgens een middel bij. Dat kan een sociaal kanaal zijn, maar misschien moet je wel ouderwetse flyers rondsturen of via billboards adverteren.
Stap 2: Anticipeer op de nieuwe realiteit
Je krijgt continue nieuwe inzichten uit het Business Acceleration Framework en de bijbehorende dashboards. Dat stelt je in staat om kennis op te doen van een nieuwe realiteit. Misschien loopt het bereik via Facebook-posts wel terug en moet je nu adverteren om je fans te bereiken.
Wil je inspelen op deze veranderingen, dan moet je anticiperen. Het vraagt om een flexibele mindset. Om mensen die geloven dat onder druk alles vloeibaar wordt. Zorg dat je vooruitdenkt en niet micro-denkt.
Stap 3: Hef silo’s op
Digitale teams kunnen het beste samenwerken als er geen silo’s meer zijn. Inzichten die het ene team verkrijgt op basis van data, zijn immers bruikbaar voor andere teams. Er is daarbij niet meer een team meer dat zich ‘digitaal’ mag noemen; elk team is digitaal.
Het tegengestelde is overigens ook waar: silo’s maken het lastig om een digitale transformatie vorm te geven.
Tot slot: durf radicaal te zijn
Als je een organisatie nastreeft waarin een digitale mindset heerst, dan moet je hier ook radicaal voor durven te kiezen. Dat betekent dat je in bepaalde gevallen misschien afscheid moet nemen van collega’s, dienstverleners of toeleveranciers die niet meekunnen in deze verandering.
Check ook
Alle losse episodes van de podcast Digitaal Vermogen via Spotify
Wil je liever een paperback?
→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek
ook verkrijgbaar bij
ook digitaal te lezen bij
Andere relevante uitgaven
Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl
