Dutch DJ’s over Denis Doeland

Denis Doeland in Dutch DJs 2.jpg

Vorig jaar kwam het lang verwachte boek Dutch DJ’s uit. In 2012 werd het interview afgenomen. Nog steeds is de inhoud vandaag de dag exemplarisch hoe DJ’s en artiesten in de dance-industrie zich anno nu zouden moeten organiseren. Onderstaand de tekst uit boek.

“De Nederlandse dancescene innoveert continu.”

Sinds 1993 is hij een opvallende naam in de Nederlandse dancemuziekindustrie. Geen feest of belangrijke happening zonder dat Denis Doeland erbij is. Na zijn start bij platenwinkel Bad Vibes stort hij zich mee in het grote ID&T-avontuur, waar hij zich jarenlang bezighoudt met compilaties, vinyl en licensing. In 1999 gaat hij aan de slag bij Combined Forces, waar hij de eerste stappen in de richting van online muziekexploitatie zet. In 2002 keert hij terug bij ID&T en start hij ook zijn eigen consultancy bedrijf, DDMCA – Denis Doeland Management Consultancy en Advies, waar hij zich negen jaar later volledig op richt. Hij wordt dé Nederlandse goeroe van de online en social media. De big-data-analist in een wereld van likes, comments, shares en hashtags. Hij analyseert de grote en kleine getallen, doet voorspellingen en maakt de digitale wereld zichtbaar en hanteerbaar. “Je moet weg gaan van het begrip social media. Ga het begrip netwerken gebruiken. Social media is maar een buzzwoord.“

“Feitelijk is er in bijna 30 jaar niks veranderd. Je moet nog steeds een achterban creëren.”

“Het zijn niet meer dan netwerken die online zijn ontstaan. Naar mijn mening moet je gaan kijken naar de waarde van een artiest in het internet-ecosysteem. Hoe goed en snel is je website? Hoe gaat het op blogs en fora met jou? Hoe schrijven mensen die verstand hebben van de scene over jou? Hoe hoog rankt Google jou?” Een reeks vragen die veel artiesten tegenwoordig bezighoudt en waarvan het antwoord zwaar meeweegt in het succes dat je hebt of kunt hebben. “Tegenwoordig zeggen alle cijfers, alle getallen die ergens op het internet staan iets over jou als artiest. Als die getallen beter zijn dan die van een concurrerende artiest zal je vaker geboekt worden en heeft het effect op de gage. Het is het gedrag van de achterban van de artiest die het succes bepaald.”

Wat in zijn bijna 25 jaar actief zijn in de dance-industrie nog altijd hetzelfde is gebleven, is volgens de expert het creëren van een achterban. “Als er in het verleden een plaat uit de studio kwam van een onbekende artiest, moest je eerst een achterban creëren. Dan maakte je whitelabels, dit zijn promotie-exemplaren voor de officiële release, en die gaf je aan Tiësto, Armin of andere dj’s in de hoop dat ze jouw nieuwe productie wilden draaien. Op het moment dat zij die plaat draaiden, hoorden mensen in de zaal het. Op dat moment word je eerste achterban geboren. Feitelijk is er dus niks veranderd. Met de nieuwe technologie moet je nog steeds proberen een achterban op te bouwen en deze ook kunnen behouden. Je zult als artiest eerst je muziek over de heg moeten gooien, naar andere dj’s moeten sturen en op het moment dat zij het gaan draaien zal je zien dat je op de verschillende netwerken vanzelf een achterban krijgt die jouw muziek ontdekt heeft. Daarna is het zaak ze te behouden.”

Dat Nederland praktisch vooraan loopt in de wereldwijde dancescene, heeft volgens Doeland niet alleen met het vele talent of een nog altijd bloeiende dj-cultuur te maken, maar ook met de aanwezigheid van de dj’s op internet. “We zijn vrij ontwikkeld, hebben een hele goede internet-infrastructuur. Waarom Nederlandse dj’s het zo goed doen is omdat ze vroeg met nieuwe ontwikkelingen meegaan en internet niet alleen als een push-mechanisme gebruiken, maar ook als een manier om in contact te komen met fans. Een relatie met hen te onderhouden. Ik denk dat de kwaliteit van de Nederlandse dj of artiest, heden ten dage, komt door het verleden. We zijn in Nederland al bijna 30 jaar bezig met elektronische muziek. We hebben een eigen competitieve omgeving gecreëerd waarin we als industrie ten opzichte van elkaar zorgen dat we steeds beter worden. Daar draagt de digitalisering van de industrie aan bij. Het is juist door internet, bekend hoe andere artiesten ten opzichte van jezelf als artiest ervoor staan. Daardoor wordt het niveau steeds hoger, zeker als je dat bij wilt houden en de concurrentie wilt aangaan.”

“We zijn als Nederlandse dance-industrie veel met elkaar verbonden.”

Die gezonde manier van concurreren werpt flink zijn vruchten af, aldus Doeland. “Uiteindelijk zijn we als Nederlandse dance-industrie wel veel met elkaar verbonden. Daardoor vindt die versmelting van stijlen steeds plaats. Je ziet gewoon steeds een soort transitie, er wordt voortgeborduurd op iets dat al gemaakt is. Innovatie. Eigenlijk merk je dat de Nederlandse dancemuziek zich continu innoveert. Ik denk dat we daar best uniek in zijn.”

Voor meer info. Check ook …

  • Facebook: dutchdjs
  • Twitter: dutch_djs
  • Instagram: thedutchdjs

De pagina is ook onderstaand te downloaden …

DENIS DOELAND IN DUTCH DJS.jpg