Geschatte leestijd – 2 minuten.
Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de Braziliaanse voetballer Neymar Jr. de overstap maakte van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain. Dat een voetballer van de ene naar de andere topclub verhuist is geen nieuws. De transfersom wel: een astronomisch bedrag van 222 miljoen euro. Welke rol speelden internet en social media in deze transfersom? Hoe groot is de netwerkwaarde van de Braziliaanse voetballer? En valt zo de transfersom van 222 miljoen euro te rechtvaardigen?
→ Beluister hier de podcast van dit artikel
Waarde van netwerk
De afgelopen tijd hebben we het over waardecreatie gehad met een aantal zaakwaarnemers, Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s) en ook de voetbalbond. Opvallend is dat de netwerkwaarde van een voetballer of voetbalclub eigenlijk nog best onderbelicht is. Het gaat al snel over de transfer of de schoenendeal. Het voetbal is nog niet ver genoeg om het over de netwerkwaarde te hebben, zeggen sommigen.
Toch lijkt dat niet helemaal te kloppen. Zo stelt de NOS, in zijn driedelige serie over transfersommen, het volgende. “Dat topvoetballers een groot publiek aan zich kunnen binden en dat ze dus een dankbaar reclamemiddel zijn, is van alle tijden. Maar het laatste decennium is die wereld wezenlijk veranderd. Hoofdoorzaak: internet en vooral social media.”
Digitale netwerk van Neymar
Omdat ik benieuwd was wat de waarde was van de digitale component van de transfer, berekende ik samen met Fanalists een deel van de brand equity van Neymar. Destijds had de voetballer zo’n 171 miljoen fans op de verschillende social media kanalen. We proberen geen fans dubbel te tellen via de verschillende netwerken en kanalen. Misschien dat er naast zijn eigen site, ook nog wel een eigen database is die meespeelt.
Ben jij benieuwd naar de waarde van het netwerk van Neymar?
Ik vertel daar meer over in het tiende hoofdstuk van mijn boek Digitaal Vermogen. Dat hoofdstuk heet Neymar en zijn netwerkwaarde. Je vindt dat hoofdstuk via de links hieronder. Je kan het nu ook beluisteren via Spotify en andere diensten, via de links hieronder.
→ lees hoofdstuk 11 uit Digitaal Vermogen
→ luister hoofdstuk 11 uit Digitaal Vermogen via Spotify
→ luister hoofdstuk 11 via andere kanalen
Check ook
Wil je liever een paperback?
→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek
ook verkrijgbaar bij
ook digitaal te lezen bij
Andere relevante uitgaven
Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl