Geschatte leestijd – 2 minuten
Martijn Harring schreef een proefschrift aan de HvA (Hogeschool van Amsterdam) over netwerken van ondernemers. With a little help from my friends heet het stuk waarin wordt betoogd dat succesvolle ondernemingen niet zonder een goed netwerk kunnen. De studie onderstreept dat we ons in de relatie-economie bevinden. Het is de hoogste tijd om je onderneming daar klaar voor te maken. Hier lees je hoe je dat doet.
>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen
Ondernemerschap en netwerken
Harring ontdekte de volgende zaken in zijn studie:
- Bedrijven die niet langer bestaan, waren er niet in geslaagd om hun netwerk te vergroten;
- Zonder een goed, breed en divers netwerk, is de kans kleiner dat een onderneming slaagt;
- Een goed netwerk is groter dan alleen familie en vrienden;
- Het netwerk buiten je eigen kring helpt je aan nieuwe inzichten en kennis, maar ook aan belangrijke nieuwe contacten zoals investeerders of internationale klanten.
Voor dit onderzoek analyseerde Harring maar liefst 145 studenten-ondernemingen. Het onderzoek liep zeven jaar. Volgens mij onderstreept het onderzoek het volgende uitgangspunt: we zijn afhankelijk van het leggen van nieuwe verbindingen om onze onderneming te laten floreren.
Zelfs Obama is bereikbaar
Over netwerken gesproken: zelfs voormalig president Barack Obama valt aan je netwerk toe te voegen. Vroeger was hij slechts zes handdrukken van je verwijderd. Tegenwoordig is hij nog dichterbij: dankzij de verandering van de analoge wereld naar de digitale wereld, is hij slechts één ‘digitale’ stap van je gescheiden. Je kan Obama namelijk gewoon een berichtje sturen. Via zijn sociale kanalen of via zijn eigen domein.
Zoals Obama maar een stap van jou verwijderd is, zo is de rest van de wereld ook maar een stap van jou gescheiden. Dankzij social media is het mogelijk om verbindingen te leggen en dat is het al een tijdje. Dit schreef ik in 2013 over social media:
Bedrijven mogen anno 2013 niet meer ontbreken op de sociale netwerken. Social media ontwikkelen zich tot een machtig platform van productinformatie, vragen stellen aan elkaar en het delen van ervaringen met anderen. Marketing is in deze nieuwe omgeving geen advertentie meer, marketing is hier vertellen wie je bent en wat je kan betekenen. Fans en klanten zoeken je, maar ze komen je alleen tegen als je er ook bent.
Doeland/Hofstee – Hoofdstuk 6 uit vanAnaloognaarDigitaal.nu
Conclusie: het is de relatie-economie
Met andere woorden: wil je nieuwe verbindingen leggen, dan moet je aanwezig zijn op social media en daar een strategie voor hebben. Social media zijn echter maar een tool – een middel om een doel te realiseren. Het doel van succesvolle ondernemingen, is om te actief te participeren in de relatie-economie.
In de relatie-economie streven bedrijven en merken ernaar om een optimale relatie met fans op te bouwen. Daardoor zijn ze verzekerd van een rooskleurige toekomst. Het stelt ze namelijk in staat om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen en maakt ze sterker dan de concurrentie. De studie van Harring bewijst dat het vergroten, onderhouden en optimaliseren van het netwerk van levensbelang is. Tijd om daarmee aan de slag te gaan, door een echte strategie voor social media te ontwikkelen. Het hebben van nep-verbindingen horen daar zeker niet bij.
Check dan wekelijks deze playlist
Check ook
Wil je liever een paperback?
→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek
ook verkrijgbaar bij
ook digitaal te lezen bij
Andere relevante uitgaven
Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl