Geschatte leestijd – 3 minuten
Formule 1 is niet alleen een topsport. De racende autorijders maken ook aan de lopende band content. Van de trainingen tot de race-verslagen: er is talloze informatie die geproduceerd wordt, waar fans interessere in hebben. Het McLaren team in de Formule 1 begrijpt dat met content moet gaan inzetten om het Digitaal Vermogen te vergroten. Onlangs kondigde het team de lancering van de team app aan. Hier lees je welke drie manieren ze gebruiken om de fan-relatie te verbeteren.
>> Luister hier naar de podcast Digitaal Vermogen
McLaren zet in op fan-relatie
McLaren lanceert een eigen applicatie, die beschikbaar is voor iOS en Android. Hiermee krijgen fans directe toegang tot informatie die anders verborgen blijft. Denk aan beelden van achter de schermen, race-verslagen, speciale aanbiedingen en directe chats met leden van het team. Hiermee wil McLaren de relatie met fans verbeteren.
Rob Bloom, McLaren’s digital director, zegt het volgende over deze app:
“Our fans are the lifeblood of the team and their passion drives us fearlessly forward. They travel the world, support the team at-track, from their homes and across digital and social channels. We see mobile as the direct route to connect fans with the team, and this new app rewards our most passionate fans through unique insight, exclusive access and surprise and delight moments. We’re looking forward to growing the app over time, and further engaging our community for feedback on what they’d like to see more of to bring fans even closer to the team.”
Drie manieren voor Digitaal Vermogen
Bloom erkent dat het directe contact met fans de heilige graal is. Dat is al een goed vertrekpunt. Ook het belonen van betrokken fans draagt bij aan een gezonde fan-relatie. McLaren is hiermee goed op weg om het Digitaal Vermogen te vergroten.
Deze drie manieren past McLaren toe, die helpen om de concurrentie te slim af te zijn, en die je ook kan toepassen:
1.) Streven naar direct contact. Door een applicatie te lanceren, kan McLaren direct contact met fans organiseren. Hierdoor is het niet meer afhankelijk van algoritmes van bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Elk bericht dat gedeeld wordt in de app, wordt ook door de trouwe fans gelezen, zonder dat hiervoor geadverteerd hoeft te worden. Dat is een gigantisch voordeel voor McLaren. Vergelijk het met de WhatsApp-bot van Hardwell.
2.) Wees waar je fans zijn. Consumenten willen gebruiksgemak. Een app draait op de mobiele devices van gebruikers. Dat is waar jouw fans vaak zijn: verscholen in hun mobieltje. Door te zijn waar je fans zijn – in dit geval: in het ecosysteem van Android en iOS – maak je het hen makkelijker om jou te vinden. Dat is een beproefd recept voor het verbeteren van de fan-relatie.
3.) Vergroten van netwerk door fans in te zetten. McLaren kondigt aan de meest gepassioneerde fans te belonen. Wellicht roept het merk betrokken fans op om content te delen op hun sociale kanalen, waarna ze beloond worden met exclusieve content. Dat doet toch denken aan Fangold en Fangage, de innovatieve marketingoplossing van Sam Feldt? Maak gebruik van het netwerk van je fans, om nog meer potentiële fans te bereiken.
Meerdere apps
McLaren is overigens niet het enige team met een app. De Scuderia Ferarri en Mercedes-AMG Petronas hebben al langer een app. Ook coureurs als Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben een fan-app. Natuurlijk heeft de Formula 1, ook een officiële app the Official F1 App. Zij zijn inmiddels allen bezig met het kapitaliseren van hun digitaal vermogen.
Binnen het gilde van Formule 1 coureurs is er nog wel een weg te gaan als het gaat om het kapitaliseren van de fan-relatie. Komende weken worden de social media data bekeken.
Check dan wekelijks deze playlist
Check ook
Wil je liever een paperback?
→ Bestel via de site
→ Bestel via BOL.com
→ Bestel via Bruna
→ Bestel via Managementboek
ook verkrijgbaar bij
ook digitaal te lezen bij
Andere relevante uitgaven
Liever een gratis eBook? Check ook vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDMendedigitalewereld.nl
