Hoe business hacken organisaties digitaal laat groeien

Geschatte leestijd – 4 minuten.

Business hacken waarom? Door je business te hacken, krijg je een beter inzicht in hoe je je bedrijf verder kan ontwikkelen. In dit artikel vind je de checklist en gereedschap om je bedrijfswaarde een boost te geven.

Business hacken is ethisch hacken

Business hacken is een vorm van ethisch hacken. Ethisch hackers zijn computerspecialisten die in beveiligingssystemen en netwerken fouten en veiligheidslekken opsporen en ze melden aan de desbetreffende organisaties. Het zijn de ‘good guys’ van het internet, want ze helpen in de strijd tegen cybercriminaliteit. Een business hacker is ook zo’n good guy uit de digitale wereld. 

Een business hacker is een digitale business specialist die analoge organisaties of bedrijven ‘uit elkaar haalt’ en aan de hand van een beproefd raamwerk weer digitaal ‘in elkaar zet’. Hij transformeert daarbij een bedrijf van analoog naar digitaal aan de hand van data, systemen en mensen. Het doel: de bedrijfswaarde oftewel het digitaal vermogen (vaak voor het eerst) inzichtelijk te maken en te laten groeien.

Daarmee realiseert hij bestaansrecht voor de toekomst. Een business hacker zorgt voor een digitale strategie die daadwerkelijk economische waarde oplevert voor een bedrijf of organisatie. Maar hoe hack je je business? En welk gereedschap moet je daarvoor gebruiken?

Illustratie uit het boek Digitaal Vermogen van Denis Doeland

Vijf doelen, negen stappen én twaalf analyses

Een digitale strategie is een essentieel onderdeel als je organisatie ook online succes wil hebben. Door een digitale strategie maak jij je waarde- en verdienmodellen inzichtelijk. Het is belangrijk om je strategie zo goed mogelijk in kaart te brengen. Om een duidelijk beeld te krijgen van je digitale strategie, kan je de volgende drie pijlers gebruiken: vijf doelen, negen stappen en de twaalf analyses.

Allereerst is het goed om de vijf doelen op een rijtje te zetten:

  1. Het verhogen van de merkwaarde (Brand Equity)
  2. Het verbeteren van de merkreputatie (Brand Reputation Performance)
  3. Het optimaliseren van inspanning en uitgaven (Marketing Efficiency)
  4. Het versnellen van primaire verdienmodellen (Business Acceleratie)
  5. Het vinden van secundaire verdienmodellen (Business Activatie)

(tekst loopt door na dit blok)

Luister ook naar de podcast met episodes met Denis Doeland

Het Business Acceleration Plan

Zodra je aan de slag bent met de vijf doelen, kan je verder met negen stappen van het Business Acceleration Plan:

  1. Digitale mindset; zorg dat heel je bedrijf over een digitale minste beschikt.
  2. Vertaal jouw Business Model Canvas; maak de klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid van je bedrijf inzichtelijk.
  3. Implementeer het Business Acceleration Framework; verzamel business intelligentie die je nodig hebt voor het maken van content en het optimaliseren van verkoop-, marketing-, communicatie- en service-processen.
  4. Bepaald de Business Acceleration Maturity; streef naar volwassenheid en meet de digitale volwassenheid-status van je organisatie.
  5. Definieer jouw lanceerplatform; je wil als bedrijf beschikken over een optimale executie en analyse. Door je raamwerk goed in te richten, verzamel je de juiste data die je daarvoor nodig hebt.
  6. Bepaal je interfaces en kanalen; denk bijvoorbeeld aan kanalen als partnerships, het uitgeven van content via sites en apps, maar ook het inzetten van digitale advertenties.
  7. Begeleid je bedrijf door het raamwerk; laad alle gegevens in de verschillende doelstellingen, waarmee je je bedrijf door het framework begeleidt.
  8. Richt je dashboards in; door een dashboard in te richten, krijg je op een makkelijke wijze overzicht op wat je aan het doen bent als bedrijf. Ook is dit een goede plek om je verzamelde data te centraliseren.
  9. Monitor je resultaten; om te ontwikkelen en experimenteren moet je weten waar je mee bezig bent. Meten is weten.

(tekst loopt door na dit blok)

Lees ook

Analyses

Ook is het essentieel om je organisatie op de volgende twaalf punten te analyseren:

  1. Brand Equity; je digitaal vermogen van je bedrijf.
  2. Ontwikkel een Digitale Hartslag; in welke mate je online aanwezig bent en regelmatig van je laat horen.
  3. Doe een marketing scan; bepaal waar, wanneer en hoe je verder gaat met je campagnes.
  4. Verkoopcurve; krijg je verkoopcurve duidelijk in beeld.
  5. AARRR Funnel; hoe je je volgers naar klanten converteert.
  6. IPM; onderzoek je ‘interaction per thousand fans’. Dat doe je door ((Aantal comments + likes) / aantal posts)) / #fans) te berekenen.
  7. Benchmark; vergelijk jezelf met concurrenten.
  8. Uitgaven over tijd; welke middelen en timing leiden tot het beste resultaat.
  9. ARPU/ARPF; bereken de gemiddelde opbrengst per klant en/of fan.
  10. Doelgroep; breng je doelgroep zo volledig mogelijk in beeld.
  11. Retentie; in welke mate je klanten terugkomen.
  12. Customer Lifetime Value; bereken de netto-opbrengst die een klant genereert wanneer deze klant is: de omzet van de eerste tot zijn laatste aankoop.

Je data lanceren

Business hacken is eng. Nog te vaak redeneren bedrijven vanuit oude patronen. Organisatie zijn tevreden als ze langzaam ontwikkelen en verder groeien. Als bedrijf kan je hier gebruik van maken door concurrentie voor te zijn. Echter zal je dan wel moeten openstaan voor nieuwe manieren van groeien.

Één manier om andere bedrijven voor te zijn is om te bouwen aan je ‘raket’. Die raket is je bedrijfswaarde. Alleen kan je deze raket uitsluitend laten opstijgen vanaf een lanceerplatform. Dat platform is de data die je verzamelt en analyseert. Met de juiste blauwdrukken, bouw jij aan een optimaal platform die je raket gemakkelijk de dampkring inschiet.

Business Acceleration Platform

Die blauwdruk bestaat uit het Business Acceleration Platform. Deze is weer op te delen in vier dimensies. Dat zijn de volgende:

  • De Business Acceleration Roadmap (business analyse en executie: het raamwerk in de praktijk);
  • Het Business Acceleration Framework (het raamwerk, het ‘brein’ van de organisatie);
  • Het Data Management Platform (waar de data verwerkt wordt);
  • Het Data Source Management (waar de data de organisatie binnenkomt).

Uiteraard zijn alle vier de dimensies nodig om je platform te optimaliseren. Om de lancering zo goed als mogelijk te maken, moet je bij de onderste laag beginnen. Dat is de Data Source Management.

De vier dimensies van het platform

Data Source Management – Dit is een belangrijke eerste stap. Het verzamelen van data staat hierbij centraal. Houd je vizier open en probeer zoveel mogelijk bruikbare data te verzamelen. Denk hierbij aan CRM-data, webverkeer, e-mails maar ook data van sociale media. Een raket stijgt niet op zonder de juiste brandstof. Bij een bedrijf geldt hetzelfde; zonder juiste toevoer van data, kom je niet verder.

Data Management Platform – De verzamelde data moet in goede banen worden geleid. Daarvoor is er binnen je bedrijf een methode nodig waarop je de data zo optimaal mogelijk kan transformeren en extraheren.

Business Acceleration Framework – In het framework komt de data tot zijn kracht. Het raamwerk zorgt voor inzichten die je nodig hebt om door te groeien. Het draait hier om Content Intelligence, Sales Intelligence, Marketing Intelligence en Service Intelligence. Zodra je weet wat werkt, weet je wat er beter kan.

Business Acceleration Roadmap – Dit is de laatste dimensie. De Business Acceleration Roadmap zorgt voor dat buigt over een excellente business executie en analyse. Het is de stap die je zet om net dat stukje voor te zijn op je concurrentie.

(tekst loopt door na dit blok)

Conclusie 

Om als bedrijf als een raket de hoogte in te schieten, heb je data en een goed raamwerk nodig. De data fungeert als brandstof voor de raket en het raamwerk om je shuttle te allen tijde de goede richting op te sturen. 

De tools in dit artikel helpen je om je business te hacken en digitaal te versnellen. Zorg dat je de analyses en doelen centraal stelt in je business strategie. 

Wil je nu aan de slag? Dit assessment, deze scan, dit survey en deze monitor helpen om de eerste inzichten te verzamelen! Het gereedschap uit de gereedschapskist voor een digitale nulmeting.



Meer over de visie van Denis Doeland

Lees hier over de visie van Denis Doeland


>> Kijk hier alle afleveringen van Trends In Business

>> Meer over het optimaliseren van jouw Digitaal Vermogen lezen? Download de digitale bundel van drie boeken ter waarde van 75.- Euro. Tijdelijk helemaal voor niets! Download ze hier …

>> Masterclass of workshop digitale transformatie boeken? Kijk dan hier …

>> Kijk ook naar Trends In Business met de aflevering over digitale transformatie


Bekijk alle afleveringen van Live On Stage

Ben je ondernemer of werkzaam in sport, media en entertainment?
Geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? Kijk naar Live On Stage!

Bekijk ook

Verbinding hebben met fans en bezoekers is essentieel voor het businessmodel van festivals en evenementen. Hoe je moet veranderen? Aan de hand van 5 doelen, 9 stappen en 12 analyses is het mogelijk duurzame relaties aan te leggen en het businessmodel veilig te stellen.
Op 16 april 2020 sprak ik tijdens Connecting The Dots. Het online event van Momice. Samen met Rutger Bremer en Robert Daverschot keek ik naar het Digitaal Vermogen en het groeien buiten je netwerk (Grow beyond your network) voor (B2B-)evenementen-organisatoren. In de keynote-sessie kwamen de volgende punten kwamen aan bod. Hier een samenvatting en transcript van de sessie in zes onderdelen.

Check ook

Boeken van Denis Doeland
De boeken van Denis Doeland zijn ook digitaal als bundel te downloaden
verkrijgbaar via scribd en issuu
De boeken van Denis Doeland zijn digitaal te lezen bij Scribd en Issuu
bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via bol.com
De boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Boeken van Denis Doeland zijn verkrijgbaar via Managementboek

Geef een reactie